FUNCTIEPROFIEL
Functie: Ergotherapeut – Woonbuurt Berk-Spar
$ads={1}
A. Functiebeschrijving
1. Doel van de functie
Je bent verantwoordelijk voor het stimuleren, verbeteren en onderhouden van de (senso)motorische
mogelijkheden en zelfredzaamheid van de bewoner waarbij het welzijn van de bewoner centraal
staat. Daarnaast sta je in voor het activeren van de bewoner zodat een kwaliteitsvolle tijdsbesteding
tot stand komt. Je bent als lid van het multidisciplinair team (MDT) van een woonbuurt betrokken bij
het ‘proces handelingsplan’.
2. Plaats in de organisatie
- Je maakt deel uit van het MDT van woonbuurt Berk-Spar waar volwassen
- Je wordt aangestuurd door en legt verantwoording af aan de zorgcoördinator.
- Je wordt op vakinhoudelijk vlak opgevolgd door de paramedisch coördinator in overleg met de
3. Kwalificatievereisten
Bachelor in de ergotherapie
4. Resultaatgebieden en taken
- Resultaatgebied 1:
Opvolgen en registreren van minimale diagnostiek op indicatie en gericht op motoriek,
zelfredzaamheid en basale stimulatie.
Voornaamste taken:
- Diagnostische onderzoeken uitvoeren op indicatie, informatie verzamelen en
- Informatie verkregen vanuit het netwerk en andere professionelen bestuderen en
- Registreren van diagnostische gegevens in het bewonersdossier.
- Vertalen van diagnostiek in termen van kansen, bedreigingen en prioriteiten op vlak van
het ergotherapeutisch handelen. Resultaatgebied 2:
Inpassen van ergotherapie en opvolging in het totale ondersteuningsplan dat op maat van de
bewoner uitgewerkt wordt vanuit een holistische benadering.
Voornaamste taken:
- Actief deelnemen aan multidisciplinaire overleggen op woonbuurtniveau.
- Ergotherapeutische informatie vertalen en overbrengen naar het multidisciplinair team in
verwerkingsproces binnen de totale zorg voor de bewoner.
- Ergotherapeutische zorg vertalen in specifieke behandelingsdoelstellingen voor de
in het ondersteuningsplan zoals ze binnen het team afgesproken zijn.
Resultaatgebied 3:
Uitvoeren, opvolgen en bijsturen van de ergotherapeutische handelingen zoals intern besproken
of voorgeschreven door externe artsen.
Voornaamste taken:
- Inplannen en uitvoeren van ergotherapeutische behandelingen gericht op activering op
ontwikkelingsstimulering, op vlak van motoriek en functioneel handelen
- Evalueren van de effecten van behandelingen met de arts, de zorgcoördinator en/of de
- Resultaatgebied 4:
Instaan, vanuit de eigen discipline, voor een effectieve en efficiënte samenwerking en informatie-
uitwisseling met diverse interne en externe partners in functie van een optimale en inclusieve
bewonersgerichte ondersteuning.
Voornaamste taken:
- Constructief en actief deelnemen aan de diverse overleggen binnen de woonbuurt.
- Doorgeven van relevante ergotherapeutische informatie en nuttige kennis aan andere
- Sensibiliseren en ondersteunen van leefgroepmedewerkers en andere disciplines in
- Opvragen en openstaan voor relevante informatie vanuit andere disciplines.
- Maximaal betrekken en informeren van het naaste netwerk van de bewoner over
- Samenwerken met externe partners met onder andere het oog op:
- inclusie bv. omgevingsaanpassingen of het inrichten van een snoezelbos,
coördineren van een zorgboerderij, etc.
- uitwisseling van expertise bv. Modem.
- Resultaatgebied 5:
ergotherapeutische zorg en activering van de bewoner zodat ze dit op een correcte,
verantwoorde en geïntegreerde manier kunnen toepassen in hun dagelijks werk.
Voornaamste taken:
- Ondersteunen en overbrengen van informatie, kennis en methodieken in verband met
basale stimulatie, het aanbieden van prikkels, etc.).
- Coachen door in de leefgroep te laten zien hoe je een ADL training uitvoert.
- Overbrengen van informatie en kennis inzake zelfstandig eten /wassen/kleden door aan
- Zoeken naar oplossingen en aanpassingen voor ADL en spelmateriaal, etc.
- Opnemen van een coachende rol op ergotherapeutisch vlak ten aanzien van
- Advies geven aan andere medewerkers op ergonomisch vlak
- Terugkoppeling geven vanuit de praktijk aan de werkgroep ergonomie zodat eventuele
(beleids- en omgevings)aanpassingen tot stand kunnen komen
- Resultaatsgebied 6 :
zorgondersteunende materialen en hulpmiddelen.
Voornaamste taken:
- Indienen van aanvragen voor ergotherapeutische hulpmiddelen
- Instaan voor de inhoudelijke opvolging (advies en uitvoering) van ergotherapeutische
- Onderzoeken en bespreken van de producteisen met de andere teamleden en het
- Contacten leggen met firma’s van hulpmiddelen in functie van zelfredzaamheid en
zorgondersteunende materialen.
- Resultaatgebied 7:
procedures en processen op niveau van de woonbuurt.
Voornaamste taken:
- Up to date houden van ergotherapeutische gegevens en observaties op indicatie.
- Relevante ergotherapeutische informatie op een heldere manier noteren op de
desbetreffende plaats: technisch dossier, klinische observaties, handelingsplan, ADL-
fiches.
- Resultaatgebied 8:
Bevorderen van de eigen professionele ontwikkeling zodat de kwaliteit van de dienstverlening in
stand gehouden wordt en voldoet aan de huidige normen (levenslang leren).
Voornaamste taken:
- Volgen van de berichtgeving rond vakgebonden onderwerpen en hierover communiceren.
- Zoeken naar relevante (achtergrond)informatie binnen de organisatie of in de externe
- Volgen van de nodige opleidingen en deze integreren in het eigen handelen.
- Voorstellen doen om de dienstverlening aan te passen in functie van de wijzigende
- Een actieve rol vervullen in het collegiaal overleg ergo op het vlak van visievorming,
- Achterhalen van recente ontwikkelingen binnen de opleiding ergotherapie en het
- Vertegenwoordigen van Ter Heide in werkgroepen, intervisiegroepen rond ergotherapie
Competenties
1. Functiespecifieke gedragscompetenties
- Overtuigingskracht:
goed onderbouwde argumenten en beïnvloedingsmethoden.
- Probleemanalyse (analytisch denken):
Een probleem duiden in zijn verbanden en op een efficiënte manier op zoek gaan naar
bijkomende, relevante gegevens.
- Resultaatgerichtheid:
Het ondernemen van concrete en gerichte acties met het oog op het behalen of overstijgen van
doelstellingen.
- Flexibel gedrag:
In verschillende situaties of ten aanzien van verschillende personen op een efficiënte wijze zijn
gedrag kunnen aanpassen met het oog op het bereiken van een bepaald doel.
- Plannen en organiseren:
Op effectieve wijze de doelen en prioriteiten bepalen en de benodigde tijd, acties en middelen
aangeven om de doelen te kunnen bereiken.
2. (Vak)technische competenties
- Kennis van de doelgroep van personen met een meervoudige en verstandelijke beperking
- Inzicht hebben in de verschillende beperkingen en stoornissen waar deze doelgroep mee te
- Lichamelijke stoornissen: motorisch beperkingen, organische beperkingen, auditieve en
- Contactstoornissen en communicatieve beperkingen
- …
- Kennis en toepassing van ADL-training
- Kennis van de ontwikkeling van een kind op de verschillende domeinen o.a. de sociale en
- Kennis en hantering van creatieve technieken en bijbehorende materialen
- Kennis van ergonomie met het oog op het eventueel inzetten van de hulpmiddelen/
- Kennis en ervaring op vlak van motorische en cognitieve therapie in functie van ontwikkeling
- Kennis van prikkelverwerking
- Vlot gebruik van MS Office pakket
B. Aanbod
- Een voltijds contract tot en met 30/6/2024, met kans op verlenging en een vaste betrekking.
- Een vast dienstrooster (dagdiensten, weekdagen)
- Verloning volgens barema 13 (bachelor/MV1) van het VAPH (PC 319.01)
- Overname van relevante anciënniteit
- Goede werk-privé-balans en een aantrekkelijke verlofregeling
- Verzekering gezondheidszorgen, maaltijdcheques, tweede pensioenpijler, fietsvergoeding en tal
van andere voordelen
C. Kandidatuurstelling
Je kan je kandidatuur indienen door een motivatiebrief en cv te sturen naar bert.was@iglimburg.be.
D. Contact
Voor functie-inhoudelijke informatie kan je terecht bij Sanny Zwerts, paramedisch coördinator, op het
telefoonnummer 089 32 39 30. Voor overige inlichtingen kan je contact opnemen met Bert Was van HR
op het telefoonnummer 089/39 01 10.